Mehanizacija firme osuđenog narkobosa Darka Šarića “Mat company” angažovana je na izgradnji pripremnih radova na autoputu Bar - Boljare.
Imovinu firme “Mat company” država je zaplijenila u julu 2011. godine, nakon pokretanja krivičnog postupka protiv formalnih vlasnika te firme: brata narkobosa - Duška Šarića i njihovog prijatelja Jovice Lončara, kojima se sudi zbog pranja para.
Centru za istraživačko novinarstvo Crne Gore (CIN-CG) iz Uprave za imovinu saopšteno je da su radne mašine preduzeća “Mat company” 1. avgusta prošle godine dali u zakup pljevaljskom preduzeću “Tim company”.
Na čelu “Tim company” je Muhamed Delagija - Šarićev čovjek i poslovni saradnik, pa mnogi spekulišu da se stvarni vlasnik zapravo nikada nije ni promijenio.
Prema podacima Centralnog registra privrednih subjekata (CRPS), Delagija je bio ovlašćeni zastupnik i izvršni direktor “Mat company” i to u vremenu kad je imovinu te firme plijenila država.
On je u 2011. bio i svjedok na suđenju Šariću i Lončaru. Tada je kazao da je poslovanje firme "Mat company" bilo u skladu sa zakonom.
CIN-CG došao je do podatka da je zakupac imovine Šarića i vlasnik “Tim company” u aprilu potpisao interni ugovor sa podgoričkom kompanijom “Transpetrol”.
“Transpetrol” je angažovan na građenju pristupne saobraćajnice i naselja za smještaj radnika kineske firme "China Road and Bridge Corporation" (CRBC), koja je glavni izvođač radova na autoputu.
“Tim company” u avgustu prošle godine, osim imovine “Mat company”, zakupio je i drugu imovinu Šarića - noćni klub “Municipijum” i dvije fabrike betona u Pljevljima.
Mehanizacija i vozila “Municipijuma” i “Mata” korišćena je mjesecima u mjestu Jabuka, nadomak Mateševa, na pripremnim radovima za autoput.
Ne moraju da traže dozvolu od Uprave za imovinu
Vlasnici “Tim company” i “Transpetrol” nisu željeli da razgovaraju sa novinarima CIN-a CG o ugovorenom poslu, tako je ostala nepoznanica koliko novca će prihodovati i kako su podijelili radove.
Iz Uprave za imovinu saopštili su da su oni samo dali u zakup zaplijenjenu imovinu i da “Tim company” od njih ne mora tražiti dozvolu za obavljanje nekih poslova.
“Nakon uzimanja u zakup privremeno oduzete imovine, zakupac za dalje korišćenje i upotrebu imovine, a u okviru ovlašćenja i namjene kojima sredstva služe, ne treba posebno da pribavlja dozvolu za upotrebu i korišćenje, već se ona podrazumijeva, odnosno definisana je samim ugovorom, njegovim pravima i obavezama”, kazali su iz Uprave.
Ovaj najnoviji slučaj nije bez presedana - Šarić je oduzetu imovinu u svoje ruke i ranije vraćao posredno, preko prijatelja i saradnika.
U avgustu 2013. godine iz Uprave za imovinu zvanično su saopštili da je Šarićev prijatelj i advokat Radovan Štrbac zakupac imovine te porodice.
“Zakupac je preuzeo i više drugih obaveza, između ostalog da zaposli najmanje 25 radnika, da servisira sve mašine o svom trošku, da poveže radni staž i isplati zaostale zarade osobama koje su bile zasposlene u preduzećima 'Mat company' u momentu privremenog oduzimanja imovine", rekao je tada pomoćnik direktora Uprave za imovinu Osman Nurković.
Iz te institucije nijesu objasnili da li je taj ugovor i dalje na snazi, odnosno kada je eventualno raskinut. Štrbac je u Srbiji bio optužen da je oprao milione eura Darka Šarića kupovinom firmi u Vojvodini.
Cjelokupna privremeno oduzeta imovina Šarića u Crnoj Gori procjenjuje se na oko 12,5 miliona eura.
Šarić je u Beogradu prvostepenom presudom osuđen na 20 godina zatvora zbog šverca kokaina i pranja novca.
Delagija potpisao za Šarićev kredit
Delagija je na suđenju u 2011. istakao da je on bio samo “formalni, a Lončar stvarni direktor” firme Mat company.
Dok je bio direktor Šarićeve i Lončareve firme, Delagija je u decembru 2009. potpisao ugovor o kreditu, koju je "Matu" odobrila Hipo alpe adria banka. Radi se o kreditu od 2.850.000 eura. Kao obezbjeđenje kredita tada je bilo založeno i neplodno zemljište površine 2.464 kvadratnih metara, parcela od 2741 i poslovna zgrada površine 73 kvadrata u Pljevljima.
Delagija se prije nekoliko dana javio na telefonski poziv novinarke CIN-a CG i obećao da će dati izjavu.
Međutim, više nije odgovarao na pozive.
Oslobođeni plaćanja PDV-a, carine, poreza...
Izgradnja prve dionice autoputa Bar - Boljare zvanično je počela u maju.
Skupština je u decembru 2014. usvojila Zakon o izgradnji autoputa, a ta investicija državu će koštati preko milijardu eura.
Vlada je sa kineskom kompanijom postigla dogovor da se izgradnja 41 kilometra puta od Smokovca do Mateševa plati 809 miliona eura.
Najveći dio novca Vlada je obezbijedila kreditom kod kineske Exim banke, uz kamatu od dva odsto i grejs periodom od šest godina.
Zakonom o autoputu kineski izvođač i njegovi podizvođači oslobođeni su plaćanja PDV-a, carine, poreza i doprinosa na inostrane radnike i poreza na dobit.
Vladimir Otašević i Ana Komatina